dinsdag 19 mei 2009

Irritaal

Bij een van mijn bezoekjes aan boekhandel Binnert Overdiep, speurend naar actuele boeken, stuitte ik op een aardig werkje.

Ben van Balen, auteur van 'Irritaal', 'heeft absoluut zoiets van dat het een soort van helemaal leuk is om zijn irritaties over een stukje taalgebeuren naar de mensen toe door te communiceren, zeg maar.' Zoals hij het in zijn eigen woorden formuleert.


Een aantal voorbeelden uit een lijst die van Van Belen heeft samengesteld:
1. Doe je ding
2. Mijn persoontje
3. Ik heb zoiets van
4. Mensenmens
5. Absoluut
6. Nederland is er klaar voor
7. Gevoegelijk
8. Een stukje
9. Dicht bij jezelf blijven
10.Te ja of te nee
11.Ja duh
12.Niet te filmen

Het gebruik van de term 'een iemand' vind ikzelf nogal irritant. Immers, iemand is een persoonlijk voornaamwoord en daar past geen lidwoord of telwoord bij. Inmiddels is deze constructie volledig geaccepteerd door het veelvuldige (verkeerde) gebruik ervan.

Van Belen houdt ook een weblog bij over irritant taalgebruik. Opmerkelijk vind ik wel dat iemand die zich stoort aan bepaald taalgebruik een zelfverzonnen woord als irritaal als titel voor zijn boek kiest. Waarschijnlijker is dat de uitgever dit heeft verzonnen.
Het boekje kost 12,50 en verschaft het nodige plezier. Met alleen de weblog kom je ook een heel eind. Besparing 12,50.

4 opmerkingen:

  1. Dit begint erop te lijken, Rein. Wat voelt het lekker dat ik niet de enige ben die zich ergert aan: absoluut! (in plaats van gewoon 'ja'), je ding doen (behalve de 23dingen natuurlijk, dat zijn gewoon dingen die je doet), ik heb zoiets van, enzovoorts. De website gaat linea recta naar m'n Netvibes, tabblaadje Taal en literatuur. Hartelijk dank en ga vooral zo verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rein,
    Mooi verhaal van Tjalling. Komen er ook dammers bij je thuis om een partij te spelen? Of zeg je dat niet bij dammen. Hoe gaat het met je? Veel pijn gehad of misschien nu nog?
    Geweldig dat gedicht van Simone. En bij je irritaal had ik ook verwacht "dat wil je niet weten". Nou ik wel hoor, alleen niet de details van gebroken achillespezen, brr.
    groeten Cobi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rein,

    Ik dacht wat een collega in Heerenveen kan kan ik ook....ik breek gewoon mijn voet em scheur een pees en een spier, kan ik ook lekker lui in mijn stoeltje zitten.
    Tjonge valt dat even tegen, ik ben namelijk niet uitgerust met zitvlees.
    Heb nu wel wat leuks te doen, ik stort me op "Van Belen".
    Wens je vanuit Joure beterschap en krukse.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Petra,

    Het valt inderdaad zwaar tegen. Je wordt een flink eind terruggezet. Hoe is het gekomen. Welke breuk, pees en spier. Ik wens je alle succes met het herstel.

    Groet,
    Rein

    BeantwoordenVerwijderen