dinsdag 19 mei 2009

Achillespees

Afgescheurd als een blaadje uit een notitieblok. Ja, daar ben je dan even zoet mee. Domheid, pech, domme pech, degeneratie of een combinatie. Wie zal het zeggen.
Van mijn clubgenoot Tjalling van den Bosch, die ook speelt in het eerste tiental van Damclub Huizum, kreeg ik de volgende mail. Hij was in 1989 de sterkste man van Nederland en komt met een opmerkelijk verhaal.

"Hoi Rein,

Dat je nog op dat been kon staan !

Inderdaad is elke blessure weer anders. Mijn verhaal is zo dat ik na een week of 8 pas ben geopereerd. Jij hebt waarschijnlijk een klein litteken, die van mij is zo'n 30 á 40 centimeter lang. Zoals ik al schreef, het afgescheurde gedeelte had zich in de kuit al weer vastgehecht.

Ik woog in die tijd zo'n 150 kilo, daarom hadden ze een speciale operatie-tafel uit Londen over latenkomen (ik ben in Schotland geopereerd). Tijdens de operatie schijn ik overeind te zijn gekomen en toen hebben ze me nog maar een enorme shot(verdoving) gegeven en daar heb ik maanden last van gehad.

Omdat ik zo zwaar en sterk was hebben ze mij de eerste 3 weken tot m'n lies in het gips gezet, na drie weken kreeg ik gips tot onder mijn knie, ook voor drie weken.
Ik weet ook nog dat ik krukken kreeg die waren gegarandeerd tot 120 kilo .

Na drie weken liesgips was de omvang van mijn dijbeen zo afgenomen dat ik er een vuist bij in kon duwen. Toen het gips er na 6 weken weer afging weet ik wel dat ik het er direct weer omheen wilde hebben zo raar (onzeker) voelde dat toen aan.

Dat van die blokjes onder het voeteneind, dat heb ik uit mijn diensttijd. Het schijnt goed te zijn voor de bloedcirculatie en je helpt je hart, het hart hoeft minder zwaar te pompen, dus dat deed ik altijd al.

Toen ik alles weer mocht doen ben ik langzaam weer gaan trainen met gewichten.
Na een maand of 5 stond ik al weer met zware gewichten te kniebuigen. Toen ik echter weer andere trainingsvormen ging invoeren schrok ik me rot. Ik wilde gaan hinkelen en dat ging niet, wel met mijn goede been, maar niet met mijn geblesseerde been.
Ik had dus de grote spiergroepen goed ontwikkelt, maar de (minstens zo belangrijke) kleine spiertjes en peesjes konden nog niks. Ik raad je dan ook aan om, nadat het gips is verwijderd, via een fysiotherapeut eerst weer de basis-oefening te gaan
doen.
Verder is het nu, of in ieder geval in de directe toekomst, aan te bevelen om met één been te gaan fietsen. Op een home-trainer en anders haal je die andere trapper er maar af. Als je de bloedcirculatie met je goede been stimuleert helpt dat ook je geblesseerde been. Joey Cheek heeft zo uren doorgebracht nadat hij in 2003 aan z'n knie was geopereerd."

1 opmerking:

  1. Tjee, Rein, wat heb jij een oude vrienden! In 1889 al de sterkste man van Nederland! Ook met het sterkste hart blijkbaar.

    Nee, ik heb Tjalling wel voor ogen als je het over hem hebt.
    Word je toch niet echt vrolijk van, van die berichten zoals van Tjalling. Maar toch goed om de ervaringen van anderen te lezen en te horen, ook al kan het bij jou wel heel anders lopen.
    Je verkeert in elk geval in goed (sport-)gezelschap!
    Daarvoor zijn er patiëntenverenigingen met lotgenotencontact. Je bent dan wat minder alleen op de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen