zondag 3 mei 2009

22 Bibliotheek 2.0


Persoonlijk ben ik niet zo van de manifesten. Behoudens een enkele open deur als: "Ik werk actief mee aan de vooruitgang van mijn bibliotheek', kan ik de meeste stellingen uit het Manifest bibliotheek 2.0 wel onderschrijven. Enkele springen eruit zoals:
1) "Ik zorg ervoor dat ik op de hoogte blijf van de informatiecultuur van onze gebruikers en probeer die kennis te vertalen naar bibliotheekdiensten" (Laura Cohen)
2) "Ik besef niet alleen nieuwe diensten voor computerfreaks te introduceren, maar streef allereerst naar maatschappelijk belangrijke gemaksdiensten voor een zeer breed publiek" (Kees Hamann)
RSS-feeds is één van de meest belovende web 2.0 tools, die door de bibliotheken ingezet kunnen worden om informatie op maat te verspreiden.

Bloggers als Anita Lierop en Orient Express, die lastige engelse teksten samenvatten en vertalen verdienen een lintje van de koningin.

Bij alle toepassingen is het de vraag welke bruikbaar zijn voor de bibliotheek en welke niet. (Vermijden van het woord vreselijke woord vertaalslag) Gelukkig ben ik niet verantwoordelijk voor de technische realisatie van al deze toepassingen. Moeilijk, moeilijk, moeilijk! De klant die niet geinteresseerd is in alle nieuwe digitale snufjes moeten we vooral niet uit het oog verliezen. Het lijkt me goed dit -al is het maar één keer- even te noemen. Als het goed is kom ik in het afsluitende ding 23 terug op de zaken die volgens mij geschikt zijn om in de bibliotheek van nu op te nemen. Heb er nu al zin in -:).

1 opmerking:

  1. Hoi Rein
    Met jou eens, en vooral vwb de vertalingen. Dat scheelde een heel stuk. Wat heb je er een leuke cartoon bij gevonden!!! Zet 'm op met de laatste loodjes, je bent er bijna dan kan de vlag uit.
    groetnis

    Nynke

    BeantwoordenVerwijderen