zondag 3 mei 2009

21 Aquabrowser/My Discoveries/sociale bibliotheekcatalogi



De Aquabrowser gaat de catalogus vervangen. Op dit moment doe ik er nog te weinig mee, maar de voordelen zie ik inmiddels wel. Een voorbeeld. Iemand kwam bij de balie voor informatie over comazuipen. In de catalogus die wij gebruiken loop je dan onmiddellijk vast. Logisch, het is een nieuw woord. De aquabrowser verwijst je door naar verschillende krantenartikelen. Wat wel jammer is dat je dan niet onmiddellijk door kunt linken.

My Discoveries hangt al aan de aquabrowser van de Friese bibliotheken, maar is nog niet actief. Het biedt de mogelijkheid om lijsten aan te maken, waaraan de geruiker zelf een naam kan geven. Via de Openbare Bibliotheek Amsterdam heb ik wensenlijstje aangemaakt onder de naam verplichte kost. Alles wat ik tegenkom aan boeken, die ik ooit wil lezen, zet ik daar in. De bibliotheek kan lijstjes maken van boeken die onder de aandacht moeten worden gebracht. De klant kan ook lijstjes maken, waardering toekennen etc. Alles wordt met elkaar gedeeld en de klant raakt meer betrokken bij de bibliotheek. Het lijkt me wenselijk deze mogelijkheden in te voeren.
Heel wenselijk is ook om lijstje aan te maken met toegangscodes en wachtwoorden. Die losse papiertjes raken op een gegeven moment zoek en het geheugen laat je wel eens in de steek. Maar dit geheel terzijde.

WorldCat is de grootste bibliografische databank ter wereld, maar hebben wij daar behoefte aan? Van het boek 'Veronika besluit te sterven' van Paolo Coelho is nog geen recensie geplaatst in deze enorme catalogus. Kennelijk moet ik dat zelf doen. Het boek is in 43 talen vertaald en misschien bestaat er wel een recensie in het Portugees.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten