maandag 4 mei 2009

23 Evaluatie

Te weinig gereageerd op de bijdragen van de overige deelnemers. Nu de cursus 23 dingen bijna is afgerond, is dat het eerste dat me te binnen schiet. Jammer, maar helaas. De cursusleiders Wiesje en Wilma waren op de achtergrond aanwezig en lieten van zich horen wanneer dat nodig was. Een stimulerend berichtje als je plotseling 4 weken ‘uit de lucht’ was. Soms stond mijn kop er niet naar of was ik met andere zaken bezig. Het besef om het serieus aan te pakken en de zaak ruim op tijd af te ronden is er steeds geweest. Om tot dit begrip te komen heb ik op de middelbare school en later genoeg ‘geklooit’

De opdrachten op zich kostten wel de nodige tijd –veel meer dan een uur in elk geval-, maar waren goed te doen. Veel moeilijker vond ik het om aan te geven of een onderdeel bruikbaar was voor de bibliotheek en hoe dit dan te realiseren. Bij een terugblik moet je volgens mij onderscheid maken tussen:
1. Wat is interessant voor jezelf (privé)
2. Wat is interessant voor bibliotheekmedewerkers
3. Wat is interessant voor het publiek

Met afstand het leukste vond ik het weblog an sich. Beetje stoeien met de taal, foto erop, filmpje plaatsen etc. De vaak spontane en lezenswaardige bijdragen van de collega’s zijn de moeite waard. Bruikbaar en nuttig voor mezelf zijn: de netvibes pagina, potcast en last fm. Met de filmpjes van you tube moet je een beetje voorzichtig zijn, want het komt regelmatig voor dat deze door de gebruiker worden verwijderd.
Als bibliotheek moeten we maar eens gaan nadenken over hoe we het beste met elkaar kunnen communiceren. Voor sommige grote onderwerpen, waar iedereen zich nee bemoeit is het handig om een wikipagina te openen, om te voorkomen dat er voortdurend heen en weer gemailed wordt. Delicious is een geschikte site voor bibliotheekmedewerkers om alle belangrijke en interessante sites voor bijv. cluster Súd Fryslân onder één knop te plaatsen.
Voor het publiek is My Dicoveries een goede mogelijkheid om lijsten te delen en elkaar goede tips aan de hand te doen. Met de aquabrowser kan het publiek op termijn ook zijn voordeel doen.
Voor ons is het belangrijk dat we goed geïnformeerd zijn en de ontwikkelingen van web- en bieb 2.0 blijven volgen.

Ik betrap me erop dat ik niet sta te juichen dat er geen ding 24 is, want ik wil graag iets leren.
De weblogs gaan voorlopig gewoon door. Ik ga er nog één aanmaken die vrijwel geheel aan de techniek van het dammen zal zijn gewijd.

8 opmerkingen:

  1. De vlag kan uit, gefeliciteerd Rein met deze prestatie!
    Hou me op de hoogte van je "damblog", ik ben erg benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rein,
    gefeliciteerd! Je hebt een flinke eindspurt gemaakt.
    Ja, jammer hè, dat het nu is afgelopen. Dat gevoel had ik ook. Maar we kunnen ook zelf aan de slag gaan en 23+dingen gaan ontdekken.
    Bwen benieuwd naar je damblog. Wordt het oom Rein leert zijn neefje dammen, of worden het meer commentaren op gespeelde wedstrijden en leuke info over dammers? Of een combinatie hiervan, dat kan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd Rein, je bent er! Had ik ook helemaal op gerekend. Ik had net een uitgebreide reactie getypt maar was vergeten om me zelf eerst aan te melden, weg reactie. Om nu weer alles opnieuw te bedenken is me iets te veel werk. Leuk dat je nog een blog gaat beginnen, we hebben het extra blog rond mediawijsheid. Dit is leuk maar je moet er wel aan denken om ook geregld iets te schrijven en dat valt niet altijd mee.Ik lees liever de blogs van anderen en dan is er al weer veel tijd om. Ik ga nog even op zoek naar de blog van Bert, ik kreeg een mailtje waarin hij noemde dat hij nu ook aan het 23-dingen is. Het viel hem nog niet mee.
    Ik kijk uit naar de bijeenkomst van maandag en ben benieuwd wat we nu gaan doen met onze kennis. Nu eerst maar weer eens aan de studie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartstikke mooi, Rein, je bent op tijd "binnen".

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Rein, prachtich, it si dy slagge. Lokwinske! Ik hie d'r ek net oan twifele. Hast ek mar in moaie "terugblik" makke, mei goede suggestjes. Wy krije it moandei noch drok om alles te bepraten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bin steeds mear benijd nei moandei,je soene sizze dat der toch in pear fan de dingen brûkber wêze moatte aanst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep! Zoals een goede dammer betaamt heb je nuchtere en goed doordachte conclusies. Je mag je vooruitziende blik (enkele zetten - niet de hele wedstrijd) inzetten om te gaan bekijken welke onderdelen we het beste kunnen gaan inzetten, en op welke manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd Rein met deze zet!wilma

    BeantwoordenVerwijderen